Rijtuig inzien

Rijtuig beschrijving

Koets Docnr: 511

Documentatie datum: 2021-03-16

Soort: Lijkwagen

Type: Zijlader met draai plateau

Gebruik: Lijkwagen

Herkomst: Nederland

Bouwer: Henrich & Veth

Plaats: Arnhem

Bouwjaar ca.: 1929

Kap: ja

Zitplaatsen: 1 op de bok

Bijzonderheden:
In de Arnhemsche Courant van24 juni 1926 lezen we dit: "Arnhemsche begrafenisonderneming „Kramer". De Arnh. begrafenisonderneming heeft een nieuwe lijkkoets i gebruik genomen, die in Lodewijk XIV stijl uitgevoerd, een getrouwe nabootsing is van den rouwwagen die bij het hof in gebruik is. Het beeldhouwwerk dat in zeer streng gehouden ornamenten bestaat werd op artistieke wijze uitgevoerd door den Arnhemschen beeldhouwer Daniels." voila, u vraagt.... In gebruik in 1929 op de Apeldoornse weg in Arnhem voor de begrafenis van een gemeenteraadslid. De beeldhouwer was Albertus Antonius Everhardus Daniels (1867-1946), zat als ornamentsnijder en meubelmaker aan de Nieuwstraat 44 in Arnhem. Zijn zoons waren resp. schilder, meubelmaker en beeldhouwer, waarvan die laatste na WWII de kansel van de herbouwde Eusebius kerk heeft gemaakt. Een relatie met Veth heb ik nog niet kunnen aantonen. Als ik een merk van een as weet misschien wel. Toevallig ben ik nu bezig met een onderzoek naar Veth.... Dit is de info die we van de schoonvader kreeg. De statiekoets van Uitvaartverzorging Kramer BV Ofschoon veel documentatie over en van het bedrijf tijdens de evacuatie en de oorlogshandelingen tijdens de Slag om Arnhem verloren zijn gegaan, is uit onderzoek naar de geschiedenis van het bedrijf gebleken, dat de koets rond 1930 is gebouwd door het Duitse bedrijf Herwig & Veth uit Kleef. Het betreft een zogenaamde “Zijlader”’ of Statiekoets waarvan er slechts zes zijn gebouwd. De bekendste is die van de Fa. van den Toorn uit Rotterdam uit eind 1890, thans eigendom van het Nederlands Uitvaartmuseum te Amsterdam. Het model werd vooral in de grote steden gebruikt. De kist wordt via de zijkant van de koets op een draaischijf geplaatst en vervolgens verticaal in de kast van de koets gedraaid. De koets werd vooral ingezet bij eersteklas uitvaarten en kon worden getrokken door twee, vier of zes paarden. Onder de bok bevindt zich een zgn ‘drafkoffer” waarin de koetsier zijn steek, handschoenen enz. kan opbergen. De koets is rijk voorzien van houtsnijwerk en de wielen zijn voorzien van rubberbanden. Het interieur werd bekleed met paars fluweel en op het dekkleed van de bok werd aan beide zijden, het vignet van het uitvaartbedrijf aangebracht. Het dak was gelijk aan dat van de bijbehorende volgkoetsen, waarvan er destijds zes waren gebouwd. De lampen vroegen extra onderhoud omdat daar echte kaarsen in zaten die tijdens het rijden veel vet verloren. De koets is veel gebruikt tot ver buiten Arnhem met als hoogtepunt de Koninklijke uitvaarten in de dertiger jaren.

Kleuren & Materiaal

Koetswerk: Zwart

Wielen: Zwart

Biezen: Geen

Ijzewerk: Zwart

Bekleding: Zwart

Materiaal bekleding: Laken

Wielen

Aantal wielen: 4

Wielen beslag: Rubber

Wielen velgbreedte in mm: 50

Wielen constructies: 7 Segmentem

Wielen basis in mm: 3695

Diameter voor in mm: 1020

Diameter achter in mm: 1210

Spaken voor: 14

Spaken achter: 14

Spoorbreedte voor in mm: 1450

Spoorbreedte achter in mm: 1560

Veersystemen & remmen

Veersysteem voor: Elips

Veersysteem achter: Elips

Rem systeem:

Rem plaats:

Assen

Soort: Pattent as

Dikte in mm: 40

Fabrikant: L. Hanoyer Paris

Merktekens: Hamer HC

Bijzonderheden assen:

Naam Links voor Rechts voor Links achter Rechts achter
Serienummer N 646 N 13 C6136N F6136N
Stofdop B C C
Contramoer 2 B F C
Stelmoer 2P C 104 F
Sluitdop Yi K646 F C
Naafbus K 646 13 H C F
As K hamer H C F
Buitenmaat lederenschijf in mm: 73 73 73 73
Binnenmaat lederenschijf in mm: 46 46 46 46